Programmavoorstellen

programmavoorstellen

programmavoorstellen 2021-2022

  • Visions

    H. Purcell (1659 – 1695) – Chaconne in g                                                                                                                                                                                                                                    M. L. Lombardini Sirmen (1745 – 1818) – Strijkkwartet nr. 2 in Bes                                                                                                                                                                                     F. Mendelssohn (1809 – 1847) – Strijkkwartet op. 81 (onvoltooid)                                                                                                                                                                                     E. Maconchy (1907 – 1994) – Strijkkwartet nr. 3 (1938) of G. Lekeu (1870 – 1895) – “Meditation” (1887)                                                                                                                  S. Prokofiev (1891 – 1953) – Selectie uit “Visions Fugitives” (arr. voor strijkkwartet)

    Dit Programma van ongeveer 1 uur, inclusief toelichtingen, is de concert-versie van onze nieuwe CD “Visions”, die een vervolg is van onze eerdere CD “Capriccio”, met nog meer bekende en onbekende pareltjes uit de kwartetliteratuur uit verschillende landen en tijden, onder meer twee werken van vrouwelijke componisten.

  • 'Liebesreise', in samenwerking met sopraan Hendrickje van Kerckhove

    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Selectie liederen voor sopraan en strijkkwartet

    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Strijkkwartet op. 44 nr. 2

    De unieke bewerking van een selectie van liederen door Wijnand van Klaveren in opdracht van het EnAccord Strijkkwartet, de teksten van onder meer Goethe, Schiller, Heine en Eichendorff en het prachtige strijkkwartet op 44 nr 2, gecomponeerd tijdens zijn huwelijksreis, creëren een bijzondere verbinding tussen zang, poezie en strijkersklanken.

    Kijk hier naar ons filmpje “auf Flügeln des Gesanges”

  • "Capriccio" parels uit de kwartetliteratuur

    A. Scarlatti (1669-1725) – Sonata à quatro in F (concerto grosso nr.3)
    G. Lekeu (1870-1894) – Molto Adagio
    J. Turina (1882-1949) – “La oración del torero” opus 34
    G. Puccini (1858-1924) – “Crisantemi” in cis
    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Capriccio uit opus 81
    E. Schulhoff (1894-1942) – 5 stücke für Streichquartett
    (Uit te breiden tot een programma met pauze)

    Dit programma van ruim een uur is tot stand gekomen voor de CD die het EnAccord Strijkkwartet februari 2018 heeft uitgebracht. Deze qua stijl en karakter zeer uiteen lopende korte stukken vormen, zo blijkt uit ervaring, voor het publiek een boeiende en afwisselende luisterervaring. Met deze ‘pareltjes’ uit de kwartetliteratuur, bekend en minder bekend, geeft het EnAccord Strijkkwartet er blijk van, van alle markten thuis te zijn. Dit programma is zeer goed in het gehoor liggend en toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien lichten de kwartetleden de stukken kort toe. In overleg is dit programma uit te breiden tot een volledig concertprogramma.

  • Intieme pianoconcerten - met pianist Ronald Brautigam

    J. Haydn (1732 – 1809) – Strijkkwartet op. 20 nr.5
    W.A. Mozart (1756 – 1791) – Pianoconcert in Es KV 449; arr. voor strijkkwartet en piano

    L. van Beethoven (1770 – 1827) – Pianoconcert nr. 4 in G, op. 58; arr. voor strijkkwartet en piano (Lachner)

    Ronald Brautigam, piano

  • voor vorst en volk

    J. Haydn (1732-1809) Strijkkwartet in C, opus 76 nr. 3 “Kaiserquartett”
    E. Schulhoff (1894-1942) 5 Stücke für Streichquartett
    — pauze —
    L van Beethoven (1770-1827) Strijkkwartet in e, opus 59 nr.2 “Razumovsky”

    Joseph Haydn en Ludwig van Beethoven, misschien wel de meest geliefde componisten van strijkkwartetten, waren in hun werk afhankelijk van opdrachten van vorsten en edelen. Deze strijkkwartetten droegen zij op aan respectievelijk graaf Erdödy en graaf Razumovsky.
 Erwin Schulhoff werd geïnspireerd door Jazz muziek en door verschillende soorten dansen, zoals Tsjechische volksdansen en tango.
 ‘Het eerste en belangrijkste effect van muziek moet het fysieke genot zijn, ja zelf extase’, zei Schulhoff, ‘Muziek is geen filosofie, het komt voort uit een extatische toestand, het komt tot uitdrukking door de ritmische beweging.’