Boekingen & Info

Boekingen & Info

programmavoorstellen 2018-2019

  • 'Our Favourites'

    A. Scarlatti (1669-1725)  Sonata à quatro in F (concerto grosso nr.3).
    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
    Strijkkwartet nr 2, op. 13 in a
    – Pauze –
    J. Brahms (1833 – 1897)
    Strijkkwartet nr. 1, op. 51 in c

    Een zonnige Scarlatti als opwarmer voor twee absolute hoogtepunten uit de kwartetliteratuur. Het EnAccord Strijkkwartet heeft in haar bijna 20-jarig bestaan een bijzondere band opgebouwd met deze stukken. Zo stond het 1e strijkkwartet van Brahms op de lessenaar toen het kwartet begon in 1998 èn toen het kwartet in 2006 in de serie ‘Het Debuut’ speelde. Het EnAccord voerde Mendelssohn opus 13 uit op menig concours, bovendien staat het op hun debuut cd. Een feest voor het EnAccord om deze muziek als ‘oude vrienden’ weer te mogen ontmoeten!

  • 'Notes from the Silence'

    Vrouwelijke componisten in de schijnwerpers
    Maddalena Laura Lombardini Sirmen (1745 – 1818)
                 Strijkkwartet nr 2 in Bes
    Elizabeth Maconchy (1907 – 1994)
                Strijkkwartet nr. 3 (1938)
    – Pauze –
    Mayke Nas (geb 1972, componist des vaderlands)
                 „Withorwithout“ (2005)
    Fanny Hensel-Mendelssohn (1805 – 1847)
                Strijkkwartet in Es

    “I think myself that it is a mistake to divide composers into men and women – as if the music they write is necessarily different… Can any honest and intelligent listener who does not know already tell which it is?”

    Een quote van componiste Elizabeth Maconchy, die zelf 13 strijkkwartetten schreef. In dit afwisselende programma brengt het EnAccord Strijkkwartet graag de mooiste strijkkwartetmuziek van vrouwelijk componisten, levend tussen 1745 en nu, onder de aandacht. Prachtige muziek, ten onrechte zelden uitgevoerd. Zij lichten het programma toe aan de hand van de biografieën van de componisten, geïnspireerd door het boek “Sounds And Sweet Airs” van Anna Beer. Een buitengewoon interessante toevoeging op dit programma vormt het werk van Mayke Nas, componist des Vaderlands sinds 2016.

  • 'Capriccio'

    Pareltjes uit de kwartetliteratuur
    A. Scarlatti (1669-1725) Sonata à quatro in F (concerto grosso nr.3)
    G. Lekeu (1870-1894) Molto Adagio
    J. Turina (1882-1949) “La oración del torero” opus 34G
    Puccini (1858-1924) “Crisantemi” in cis
    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Capriccio uit opus 81
    E. Schulhoff (1894-1942) 5 stücke für Streichquartett

    Dit programma van ruim een uur is tot stand gekomen voor de CD die het EnAccord Strijkkwartet in februari 2018 heeft uitgebracht. Deze qua stijl en karakter zeer uiteen lopende korte stukken vormen, zo blijkt uit ervaring, voor het publiek een boeiende en afwisselende luisterervaring. Met deze ‘pareltjes’ uit de kwartetliteratuur, bekend en minder bekend, geeft het EnAccord Strijkkwartet er blijk van, van alle markten thuis te zijn. Dit programma is zeer goed in het gehoor liggend en toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien lichten de kwartetleden de stukken met een kort verhaaltje toe. In overleg is dit programma uit te breiden tot een volledig concertprogramma.

  • ‘Zuidelijke sferen’

    J. Haydn (1732-1809)
    Strijkkwartet in Bes, opus 76 nr. 4 “Sonnenaufgang”
    J. Turina (1882-1949)
    “La oración del torero” opus 34
    -pauze-
    P.I. Tsjaikovski (1840-1893)
    Strijksextet in d, opus 70 “Souvenir de Florence”
    M.m.v. altiste Dana Zemtsov en cellist Gideon den Herder

    Na een stralende zonsopgang volgens Haydn, reizen we zuidelijk richting Spanje. Het gebed van de stierenvechter, dat Turina oorspronkelijk voor vier luiten schreef, maar zelf ook arrangeerde voor strijkkwartet – is een door en door Spaans stuk, maar tegelijk doet het impressionistische denken aan de muziek van Ravel en Debussy. Het is mystiek én opzwepend.Na de pauze breidt het EnAccord Strijkkwartet zich uit tot een sextet en wordt het geweldige ‘Souvenir de Florence’ uitgevoerd. Dit muziekstuk ligt het kwartet dicht aan het hart en de leden zien ernaar uit om hun liefde hiervoor met het publiek te delen en daarin samen te werken met jonge toptalenten Dana Zemtsov en Gideon den Herder.

programmavoorstellen 2019-2020

  • I. "Capriccio, Parels uit de kwartetliteratuur"

    A. Scarlatti (1669-1725) – Sonata à quatro in F (concerto grosso nr.3)
    G. Lekeu (1870-1894) – Molto Adagio
    J. Turina (1882-1949) – “La oración del torero” opus 34
    G. Puccini (1858-1924) – “Crisantemi” in cis
    F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Capriccio uit opus 81
    E. Schulhoff (1894-1942) – 5 stücke für Streichquartett
    (Uit te breiden tot een programma met pauze)

    Dit programma van ruim een uur is tot stand gekomen voor de CD die het EnAccord Strijkkwartet februari 2018 heeft uitgebracht. Deze qua stijl en karakter zeer uiteen lopende korte stukken vormen, zo blijkt uit ervaring, voor het publiek een boeiende en afwisselende luisterervaring. Met deze ‘pareltjes’ uit de kwartetliteratuur, bekend en minder bekend, geeft het EnAccord Strijkkwartet er blijk van, van alle markten thuis te zijn. Dit programma is zeer goed in het gehoor liggend en toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien lichten de kwartetleden de stukken kort toe. In overleg is dit programma uit te breiden tot een volledig concertprogramma.

  • II. ‘Voor vorst en volk…’

    J. Haydn (1732-1809) Strijkkwartet in C, opus 76 nr. 3 “Kaiserquartett”
    E. Schulhoff (1894-1942) 5 Stücke für Streichquartett
    — pauze —
    L van Beethoven (1770-1827) Strijkkwartet in e, opus 59 nr.2 “Razumovsky”

    Joseph Haydn en Ludwig van Beethoven, misschien wel de meest geliefde componisten van strijkkwartetten, waren in hun werk afhankelijk van opdrachten van vorsten en edelen. Deze strijkkwartetten droegen zij op aan respectievelijk graaf Erdödy en graaf Razumovsky.
 Erwin Schulhoff werd geïnspireerd door Jazz muziek en door verschillende soorten dansen, zoals Tsjechische volksdansen en tango.
 ‘Het eerste en belangrijkste effect van muziek moet het fysieke genot zijn, ja zelf extase’, zei Schulhoff, ‘Muziek is geen filosofie, het komt voort uit een extatische toestand, het komt tot uitdrukking door de ritmische beweging.’

  • III. "Auf Flügeln..."

    L. Janacek; strijkkwartet nr. 2 “Intieme Brieven”
    — pauze —
    12 Liederen van F. Mendelssohn-Bartholdy
    Het EnAccord Strijkkwartet en de Belgische sopraan Hendrickje Van Kerckhove slaan de handen in elkaar en brengen een ontroerend mooi programma, “Auf Flügeln…”
    Het kwartet gaf opdracht aan arrangeur Wijnand van Klaveren om een selectie van 12 liederen van Felix Mendelssohn-Bartholdy te bewerken voor zang en strijkkwartet.
    Hieraan vooraf wordt het tweede strijkkwartet ‘Intieme Brieven” van Leos Janacek gespeeld.

    Benieuwd…?

     

  • IV. ‘Notes from the Silence’ - Vrouwelijke componisten in de schijnwerpers

    M.L. Lombardini Sirmen (1745 – 1818) – Strijkkwartet nr 2 in Bes
    E. Maconchy (1907 – 1994) – Strijkkwartet nr. 3 (1938)
    — pauze —
    M. Nas (geb 1972, componist des vaderlands)  – „Withorwithout“ (2005)
    F. Hensel-Mendelssohn (1805 – 1847) – Strijkkwartet in Es

    “I think myself that it is a mistake to divide composers into men and women – as if the music they write is necessarily different… Can any honest and intelligent listener who does not know already tell which it is?”

    Een quote van componiste Elizabeth Maconchy, die zelf 13 strijkkwartetten schreef. In dit afwisselende programma brengt het EnAccord Strijkkwartet graag de mooiste strijkkwartetmuziek van vrouwelijk componisten, levend tussen 1745 en nu, onder de aandacht. Prachtige muziek, ten onrechte zelden uitgevoerd. Zij lichten het programma toe aan de hand van de biografieën van de componisten, geïnspireerd door het boek “Sounds And Sweet Airs” van Anna Beer. Een buitengewoon interessante toevoeging op dit programma vormt het werk van Mayke Nas, componist des Vaderlands sinds 2016.