Programmavoorstellen  2017 - 2018

Programma 1


Muziek uit de vroege Sovjet-Unie

 
S. Prokofjev (1891-1953) Strijkkwartet nr. 2 in F, opus 92
S. Prokofjev (1891-1953) delen uit “Vision Fugitives” opus 22

D. Sjostakovitsj (1906-1975) Strijkkwartet nr. 8 in c, opus 110
 
Een prachtig en afwisselend thematisch programma met de belangrijkste componisten uit de vroege Sovjet-periode. Het optimistische, dromerige én energieke 2e strijkkwartet van Prokofjev was een opdracht van het bestuur van de stad in Noord-Caucasus waar Prokofjev tijdelijk verbleef, op de vlucht voor oorlogsgeweld. Zijn ‘Vision Fugitives’ zijn korte schetsen die oorspronkelijk voor piano geschreven zijn, vluchtig en grillig. Na de pauze klinkt het bekende, dramatische 8e strijkkwartet van Sjostakovitsj, dat Sjostakovitsj scheef ter nagedachtenis aan de slachtoffers van oorlog en fascisme. Een diep emotioneel en intiem werk, dat bij het EnAccord Strijkkwartet in goede handen is.

 


Programma 2


‘Capriccio’ – Pareltjes uit de kwartetliteratuur

 
Scarlatti (1660-1725) Sonata à quatro (concerto grosso nr.3)
G. Lekeu (1870-1894) Molto Adagio
J. Turina (1882-1949) “La oración del torero” opus 34
G. Puccini (1858-1924) “Crisantemi” in cis
F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Capriccio uit opus 81
E. Schulhoff (1894-1942) 5 stücke für streichquartett
 
Dit programma van ruim een uur is tot stand gekomen voor de CD-opnames die het EnAccord Strijkkwartet recentelijk maakte. Deze qua stijl en karakter zeer uiteen lopende korte stukken vormen, zo blijkt uit ervaring, voor het publiek een boeiende en afwisselende luisterervaring. Met deze ‘pareltjes’ uit de kwartetliteratuur, bekend en minder bekend, geeft het EnAccord Strijkkwartet er blijk van, van alle markten thuis te zijn. Dit programma is zeer goed in het gehoor liggend en toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien lichten de kwartetleden de stukken met een kort verhaaltje toe. In overleg is dit programma uit te breiden met: C. Debussy (1862-1918) – Strijkkwartet in g.

 

 

Programma 3


‘Voor vorst en volk…’
 
J. Haydn (1732-1809) Strijkkwartet in C, opus 76 nr. 3 “Kaiserquartett”
E. Schulhoff (1894-1942) 5 Stücke für Streichquartett
L van Beethoven (1770-1827) Strijkkwartet in e, opus 59 nr.2 “Razumovsky”
 
Joseph Haydn en Ludwig van Beethoven, misschien wel de meest geliefde componisten van strijkkwartetten, waren in hun werk afhankelijk van opdrachten van vorsten en edelen. Deze strijkkwartetten droegen zij op aan respectievelijk graaf Erdödy en graaf Razumovsky.
Erwin Schulhoff werd geïnspireerd door Jazz muziek en door verschillende soorten dansen, zoals Tsjechische volksdansen en tango.
‘Het eerste en belangrijkste effect van muziek moet het fysieke genot zijn, ja zelf extase’, zei Schulhoff, ‘Muziek is geen filosofie, het komt voort uit een extatische toestand, het komt tot uitdrukking door de ritmische beweging.’
 

 

 

Programma 4


‘Zuidelijke sferen’

 
J. Haydn (1732-1809) Strijkkwartet in Bes, opus 76 nr. 4 “Sunrise”
J. Turina (1882-1949) “La oración del torero” opus 34
P.I. Tsjaikovski (1840-1893) Strijksextet in d, opus 70 “Souvenir de Florence”
m.m.v. cellist Gideon den Herder, altiste Dana Zemtsov
 
Na een stralende zonsopgang volgens Haydn, reizen we zuidelijk richting Spanje. Het gebed van de stierenvechter, dat Turina oorspronkelijk voor vier luiten schreef, maar zelf ook arrangeerde voor strijkkwartet –  is een door en door Spaans stuk, maar tegelijk doet het impressionistische denken aan de muziek van Ravel en Debussy. Het is mystiek én opzwepend.
Na de pauze breidt het EnAccord Strijkkwartet zich uit tot een sextet en wordt het geweldige ‘Souvenir de Florence’ uitgevoerd. Dit muziekstuk ligt het kwartet dicht aan het hart en de leden zien ernaar uit om hun liefde hiervoor met het publiek te delen.