"Strijkkwartet EnAccord streelt de oren"

... (over Debussy) De musici hebben veel aandacht voor de overgangen, van felle tonen naar pianissimo. 

Maria Koster

n.a.v. een concert in de Vredebergkerk in Oosterbeek, 9 februari 2017


"EnAccord, kwartet van grote klasse"

... (over het 2e strijkkwartet van Prokofiev) EnAccord vloog er vol in. Buiten kijf staat dat EnAccord meeslepend en dynamisch-expressief  kan musiceren. (...en over Schubert 'Der Tod und das Mädchen') Naast een 'high voltage' presto was vooral het melancholieke Andante van grote klasse. Eenvolledig bezette zaal genoot met volle teugen.

De Stentor - Henk Slik
N.a.v. een concert op Landgoed Morgenstern, Barchem, 22 juni 2014



"EnAccord Strijkkwartet laat Brahms 'zingen'

.... (over het 1e strijkkwartet van Schulhoff) Aan het inmiddels bijna vijftienjarige EnAccord Strijkkwartet is het goed besteed. Ze benaderen het werk met een combinatie van passie en precisie. De vier instrumenten zijn bij Schulhoff gelijkwaardig. Elke stem kreeg bij het EnAccord Kwartet zijn eigen profiel. 
Bovenal streven de vier vrouwen naar een eendrachtig geluid. Ze worden daarbij geholpen door een set Franse 19de-eeuwse instrumenten die door het Nederlands Muziekinstrumenten Fonds speciaal zijn uitgezocht en duidelijk toe dezelfde traditie behoren.
De eensgezindheid in klankopvatting betaalt zich uit in de ‘Langsamer Satz’ van Webern, met zijn laatromantische weefsels. De vier stemmen versmelten er in een prachtig lyrisch geheel waarboven zich hier de eerste viool van Ilka van der Plas verheft en daar de altviool van Rosalinde Kluck zich losmaakt in een zangerige solo. 
Bijzonder is de samenwerking met Severin von Eckardstein in het Pianokwintet van Brahms. De Duitse pianist en de vier strijkers vinden elkaar in een overrompelende, energieke maar vooral ook heldere, poëtische uitvoering. Zelfs in de meer dramatische passages blijft de klank doorzichtig. 
De componist sleutelde lang aan het stuk. Verschillende versies verdwenen in de prullenbak voordat het zijn uiteindelijke vorm kreeg. Aan het resultaat is al dat zwoegen niet af te horen. En zeker niet in de uitvoering van Von Eckardstein en het Enaccord Kwartet. De vijf musici laten de muziek natuurlijk vloeien. Verstilde intimiteit en stevige dramatiek wisselen elkaar af. Prachtig treft het vijftal de lyrische sfeer van het Andante. Het Scherzo krijgt spanning en een onweerstaanbare ritmische energie met de cello als motor. Noblesse sprak uit de melodie die cello en piano in de finale aanheffen. "

Haarlems Dagblad - Winand van de Kamp
N.a.v. een concert in de Philharmonie in Haarlem op 9-1-2013 met pianist Severin von Eckardstein




"De vier dames van het EnAccord String Quartett waren de sterren van de avond, die zeker met hun imponerende uitvoeringen van de snelle en heftige composities ‘Distraction-Focus’ van Nicolas Tzortzis en ‘Biwi Houshi Quartet’ van Hikari Kiyama veel bewondering en luid applaus oogsten."
Gonzo - Robert Muis
N.a.v. concert Gaudeamus Muziekweek op 4 september 2012 in Utrecht


"De uitvoering van dit de dood aankondigende werk wordt gedragen door vijf goed op elkaar ingespeelde musici, waardoor er een prachtige homogeniteit ontstaat. De stemvoering staat bij een ieder in dienst van de ander waardoor er een sublieme klankverhouding ontstaat. Hun spel laat een grote virtuositeit en een diepe emotionele overtuiging horen. Een uitzonderlijke belevenis."

Lionel Reynier - l’Est-éclair, n.a.v. een uitvoering van het strijkkwintet van Schubert met cellist Valentin Erben op 8 september 2011 tijdens het festival ‘Les Musicales d’Orient’ in Troyes, Frankrijk)


... "Zij zijn niet simpelweg hoffelijk in het doorgeven van thema’s en motieven, zij zijn op een indringende manier geïnteresseerd in elkaars klank, kleur, boogvoering en ‘spraak’. Misschien is dit soort van musiceren, deze sensibiliteit aan te leren, maar ik denk eerder dat het met psychologie te maken heeft. Een woord dat ik maar niet uit mijn hoofd kreeg tijdens dit concert was ‘geven’. Dit kwartet geeft met volle handen, geeft de muziek onomwonden door aan het publiek. Een muzikant die zuinig geeft, is niet in staat een publiek te ontroeren. Hij spreekt hoogstens tot het verstand." (...)
Knack, Greet van ‘t Veld
N.a.v. concert Sombeke (Be), op 18 april 2011


.... (over Bartók Strijkkwartet nr. 5) “Zwaardere kost, maar de freules lieten hun strijkers zingen, janken en krijsen zoals het hoorde. Ook in het slotstuk na de pauze, het Tweede Strijkkwartet van Mendelssohn, gingen ze fel tekeer.”

Moon Art Gallery 
N.a.v. concert in Concertgebouw Brugge op 10 oktober 2010


Winnaars Kersjesprijs 2010 Overtuigen In Kruispunt - Gepassioneerd spel EnAccord Strijkkwartet
...  (over Bartóks 5e strijkkwratet) Het EnAccord kwartet gaf een pittige en overtuigende uitvoering. De ultieme beheersing van het instrument viel bij elke musicus op. Het tweede kwartet dat Mendelssohn op 18-jarige leeftijd schreef is bijzonder origineel door de korte fuga’s en door het gepassioneerde recitatief waarmee het laatste deel begint. De gedreven uitvoering door EnAccord was ontroerend en meeslepend.”

Voorschoten Online , Elly den Herder- Michielsen
N.a.v. concert in Het Kruispunt, Voorschoten op 25 september 2010


“Kamermuziek in optima forma werd tijdens het paasfestival geboden door het hoofdzakelijk van het Koninklijk Conservatorium afkomstige EnAccord Kwartet, dat met de Duitse meesterpianist Severin von Eckardstein het Pianokwintet van Schumann speelde. Alles was raak en niets was teveel in deze beeldschone uitvoering.”
Den Haag Centraal, Aad van der Ven
N.a.v. concert in de Dr. Anton Philipszaal, Den Haag op 4 april 2010


Playing with conviction

"The four young ladies of the EnAccord Quartet, one of the youngest string quartets in the Netherlands, made a great impression with their Friday Aldeburgh lunchtime recital. From the opening bars of Schubert's C minor quartet movement, D 703,they had the audience in thrall, conveying a sense of period with their pure lyrical tone,while attacking the dramatic music of this inspired movement with spectacular effect. With this short work' they created the sort of electric atmosphere between performer and audience which happens but rarely, and here was to last throughout the whole recital. The Hungarian composer Gyorgy Ligeti who died in 2006, left a large body of work, from opera to chamber music. His String Quartet No.1, Metamorphoses Nocturnes, consists of twelve short continuous movements which encompass a wide variety of moods; dense dramatic textures, the quietest of ethereal sounds, moments of charm and humour. It is an immediately attractive work and a great virtuoso showpiece for the performers, and proved a superb vehicle for the talents of the EnAccord. That this is a beautifully balanced quartet was most noticeable in the last work, Beethoven's Quartet Op.9 in F minor. Here in the allegretto ma non troppo it was possible to appreciate the beauty of sound of each individual instrument. Elsewhere there were some very fast tempi which might have sounded a little dangerous had the music not been played with such conviction, but this was a characterful performance by an ensemble one hopes to hear more often."

Frank Cliff

N.a.v. Lunchconcert, Jubilee Hall, Aldeburgh, 5 februari 2010


“Die vier jungen Damen haben zu einem sehr ausgewogenen Quartettspiel gefunden. Ihre Interpretationen sind sehr überzeugend und gut durchdacht. Am Podium bestechen Sie überdies durch starke musikalische Ausstrahlung und wissen das Publikum zu begeistern.”
Valentin Erben, cellist Alban Berg Kwartet, april 2009


“(...) if they (the EnAccord String Quartet) continue to explore and perform the less traveled paths of the string repertoire with such dedication, they will be a group to look and listen out for.”
Ionarts, Jens F. Laurson
September 2008, ARD


”(…)Hun visie op Beethovens ongenaakbare klanken was er een van grote intensiteit, een intelligente manier van omgaan met de vele contrasten in het werk en in de opbouw van spanning, een prachtig beheerst en geconcentreerd langzaam deel, en een mooie ensemble-eenheid. Een kippenveluitvoering.”
Dagblad De Limburger, Wim Hekking
N.a.v. de finale van het Charles Hennen Concours, 8 april 2008


Jong kwartet heeft rijpheid bereikt:
Een zeldzame muzikale belevenis was het optreden van vier nog erg jeugdige vrouwen: (...)
Met een virtuoze en geraffineerde speelstijl vertolkte het kwartet het geestige en zeer verrassende Kwartet opus 20 no 3 van Haydn. Daarbij bewezen de vier talentvolle musiciennes al een zekere rijpheid in het musiceren te hebben bereikt. 
Ronduit overrompelend was hun vertolking van het razend moeilijke Derde Strijkkwartet van de Hongaarse componist Béla Bartók. Zijn zeer geladen, ritmische muziek vraagt zowel van uitvoerenden als van luisteraars het uiterste aan concentratie. Het EnAccord Kwartet sleepte het publiek mee door zijn zeer bewogen verklanking van dit spannende en aangrijpende opus. Na de pauze bewees het kwartet ook de subtiele, kleurige klanken van Debussy gestalte te kunnen geven. Zijn strijkkwartet is een enerzijds ingetogen, anderzijds sterk ritmisch stuk, vol contrasten in klankkleur, tempo en dynamiek. Alle elementen kregen van EnAccord Kwartet de nodige aandacht. Vooral in het Andantino bereikte het een serene rust door subtiel samenspel en een soepel golvende beweging.”

Eindhovens Dagblad
N.a.v. het concert in Helmond, 28 februari 2008


“In Aldeburgh (Engeland, Britten-Pears Young Artists Programm) habe ich im Sept. 07 mit dem EnAccord Quartett gearbeitet. Ich bin begeistert vom Enthusiasmus, von der Professionalität, von der Überzeugungskraft und von der Ausstrahlung der 4 jungen Künstlerinnen. Ich kenne wenige so junge Quartette von dieser Qualität und bin der Meinung, dass dieses Quartett jede mögliche Unterstützung verdient!”
Günter Pichler, primarius Alban Berg Kwartet


“I am happy to recommend the EnAccord String Quartet as a highly intelligent and musically aware ensemble with great technical expertise, for whom I predict a fine future.”
Martin Lovett, cellist Amadeus Kwartet


“Ich vervolge den Weg des EnAccord Quartetts nun seit Jahren und muss sagen, dass es sich bei diesem Ensemble nicht nur um eins der begabtesten, sondern auch um eins der besten jungen Niederländischen Streichquartette handelt.”
Ferdinand Erblich, altist Parkanyi Kwartet, docent Kon. Conservatorium


“Gevestigde namen en aanstormend talent ontmoetten elkaar ook tijdens een kamermuziekconcert van het Koninklijk Conservatorium in de Nieuwe Kerk. Met duidelijk plezier voegde altviolist Ferdinand Erblich, lid van roemruchte strijkkwartetten, zijn stem in het jonge EnAccord Kwartet. Nu eens aansporend dan weer glimlachend meeslepend droeg hij bij aan een vurige en charmante uitvoering van Mendelssohns Strijkkwintet (opus 18). Ook zonder meesterlijke bijstand wist het kwartet overigens van wanten, getuige een zeer frisse en jeugdige uitvoering van Debussy’s Strijkkwartet.” AD Haagsche Courant, Winand van de Kamp
N.a.v. het concert in de Nieuwe Kerk, Den Haag, 7 april 2007


“In Korzo speelde het jonge EnAccord Strijkkwartet de beste uitvoering die ik ooit van Steve Reichs ‘Triple Quartet’ hoorde: strak als een popband en ruig als een zigeunerfeest.”
Trouw, Anthony Fiumara
N.a.v. ‘Dag in de Branding’ in Korzo, Den Haag, 18 maart 2007


“… Ze laten het stuk klinken alsof ze het pas ontdekt hebben. Kleine pauzes wekken spanningen en de snelle delen sprankelen van levenslust.Haydns humor speelt het viertal smakelijke uit. Met de talloze fopeindes in het laatste deel zetten ze luisteraar met veel gevoel voor theater steeds weer op het verkeerde been. En in het scherzo lijkt plotseling een Hongaarse zigeunerviolist in het kwartet verdwaald.
Musiceerplezier en volle overgave kenmerkten eveneens de uitvoering van Brahms Eerste strijkkwartet. (…) De verschillende instrumenten zijn mooi in balans en de helderheid van het stemmenweefsel komt nergens in gevaar. Prachtig zongen de musici samen in de Romanze.
In Bartók vlogen de haren hier en daar van de strijkstokken en stampten voeten mee op zware maataccenten. De ongetemde kracht van deze muziek kreeg het volle pond. Maar ook de keerzijde – de fluisterzachte flageoletten en de innige passages – kwam prachtig tot zijn recht. Stravinsky’s ‘Drie stukken voor strijkkwartet’ bracht het EnAccord Kwartet met de flair en toewijding van jonge honden. Je wenst dit kwartet een eeuwige jeugd toe.”

Haarlems Dagblad, Winand van de Kamp
N.a.v. het concert in de Philharmonie in Haarlem, 28 oktober 2006


“…(Over Bartok’s 3e strijkkwartet) de inspanning en allure waarmee het werk door EnAccord werd uitgevoerd oogstte alom grote waardering en bewondering. (...)”
De Eendracht, Henk Rolvink
N.a.v. het concert in de Nootdorpse N.H. Kerk, 10 oktober 2006


”... (over Bartók’s 3e strijkkwartet) Adem wordt op allerlei manieren verklankt, door iedere strijker in eigen, bijzondere klankkleuren; zuchtend, bevend, fluisterend, in groter heftige halen. Het is een spel van meegeven, afstoten en attaqueren . Weberns Zes Bagatellen klinken daarop als rondzwevende flinterdunne flarden die intens zorgzaam in lijn worden gezet tot één open frase. In Brahms (eerste) Strijkkwartet worden de trossen losgegooid. De muziek golft als een bruisende brede rivier die buiten z’n oever treedt, enorm van klankvolume in een rijk en weelderig coloriet, wellustig ruimte gevend aan tegendraadse accenten in het allegretto. Hier laat EnAccord zich eensgezind gaan, voluit expressief, met groot gevoel voor drama.”
Leidsch Dagblad, Lidy van der Spek
N.a.v. het concert in Koetshuis Keukenhof in Lisse, 12 september 2006


”...Zelf heb ik het meest genoten van het optreden van het EnAccord kwartet uit Den Haag, zaterdagavond tijdens de voorronde. Een lichtvoetig gespeelde Haydn (...), een sfeervolle Sjostakovitsj en een doorleefde Beethoven waren de belangrijkste ingrediënten van het indrukwekkende concert. Natuurlijk was er een finaleplaats voor de jonge Hagenezen. (...)”
Dagblad De Limburger, Jos Frusch
N.a.v. het Charles Hennen Concours, 10 april 2005


”... Het speelniveau is opmerkelijk hoog. Zo werd het hondsmoeilijke Triple Quartet van Steve Reich met schijnbaar gemak gespeeld door het EnAccord kwartet. Tempo, tellen, techniek en telepathie, ze hadden het in huis…”
Brabants Dagblad, Mark van de Voort
N.a.v. het concert in Den Bosch in het kader van het Steve Reich Project van het Koninklijk Conservatorium, 11 december 2003


”... (over Sjostakovitsj’ 8e strijkkwartet) Ruim twintig minuten werd het beeld geschetst van puin, afbraak en wanhoop. Dat vereist nogal wat inlevingsvermogen. Het publiek verliet gelaten en bedrukt als aangeschoten wild de zaal. EnAccord kan dat opvatten als een groot compliment.”
Steenwijker Courant, Dick Idema
N.a.v. het koffieconcert in De Meente, 15 oktober 2000